maandag 7 december 2015

Tweede team wint overtuigend van Lierse 1

Mooie avond voor het zelfvertrouwen

Na 2 keer te hebben verloren met 3,5-4,5 hadden we wel behoefte aan een klinkende overwinning. Het begon wat minder met het afzeggen van Wim van der Kraats (ziek) maar in de andere Wim hadden we echter een goede vervanger. Het bleek een mooie avond te worden!
Met de start van de wedstrijd misten we nog twee spelers maar gelukkig kwamen die naar 15 minuten alsnog aangezet. Het was een gezellige avond met gezellige tegenstanders die blijkbaar nog niet eerder op bezoek waren geweest bij de Scheve Toren. Lang bleef het stil op het score bord en nergens was een duidelijk voordeel te bekennen.
Cees kwam als eerst vragen of hij een remiseaanbod kon aannemen. Kijkend naar de borden vond ik mijzelf, Wim en Sascha ondertussen wat beter staan zonder dat daar materiaal bij kwam kijken. Bij de andere borden wist ik het nog niet. Cees gaf zelf aan graag de partij met een remise te laten eindigen dus de kop was er af. 0,5-0,5
Rossend Llurba voor het eerst dit seizoen aanwezig liet zien zijn mannetje te staan en was verwikkeld in een voor mij moeilijk te beoordelen stelling. Wim leek ook beter te staan met mogelijkheden op een koningsaanval. Sascha bleef jagen op de koning van de tegenstander en met wat schaakjes kwam hij mooi een pion voor. Rob zoals wel vaker de laatste tijd gooide daar nog een schepje bovenop en won een toren en de partij (nu al 3,5 uit 4). 1,5-0,5
Jan zat op bord 1 verwikkeld in een siciliaan waar Jan heel lang nadacht en uiteindelijk besloot niet te offeren op de koningsstelling van de tegenstander. Ik ben benieuwd of het nou wel of niet goed was geweest. Voor mij allemaal veel te ingewikkeld. Zelf kwam ik wat actiever uit de opening en na een groot materiaalafruil won ik een pionnetje. Casper won in het middenspel een stuk voor een pion en stond beter.
Wim stond leuk maar moest uiteindelijk toch zijn meerdere bekennen in zijn tegenstander. Iets later won ik nog twee pionnen en mijn tegenstander gaf op. 2,5-1,5
De tegenstander van Sascha hield de partij lang interessant maar Sascha speelde het rustig uit en na een stukwinst was deze partij ook gespeeld. Rossend liet zien dat hij het schaken nog goed beheerst en dreigde met mat en won in tijdnoot tussendoor maar liefst twee stukken en de partij. 4,5-1,5
Tevens in tijdnood verkeerde de partij van Jan die in de afwikkeling materiaal kreeg van zijn tegenstander en ook hier viel een positieve score te noteren.
Als laatste liet Casper zien dat hij het eindspel goed beheerst en won een eindspel pion, loper en koning tegen pion en koning. Zoals wel vaker was zetdwang een monster voor de tegenstander waardoor de laatste pion werd veroverd en maar liefst de score van 6,5-1,5 genoteerd kon worden.
Een prachtig resultaat en toch zeker ook een gezellige en spannende pot.

Gijs van Dongen

Geen opmerkingen: