dinsdag 21 november 2017

Lierse 1 - Scheve Toren 2 (uitslag 4,5-3,5)

Kijkend naar de cijfers een tegenstander, met een redelijk gelijke rating beloofde het een spannende avond te worden en dat werd het ook. Toch gingen we ten onder. Het had, ook vandaag, anders kunnen aflopen.
De eerste 0 viel onverwacht snel bij Sam. Sam had een mooi openingstrucje waar hij een dame wenste te winnen. Hij speelde in zijn variant echter zonder a3 wat hem binnen een half uur twee stukken kostte. Beetje pijnlijk maar zal hem niet nog een keer gebeuren.
Ik zal hieronder kort beschrijven wat er verder gebeurde deze avond. In welke volgorde weet ik niet want ik had zelf ook mijn handen vol aan mijn partij die tot in de late uurtjes duurde. Wim kwam volgens mij twee pionnen achter maar wist fantastisch remise te houden door verschillend gekleurde lopers. Boek van Silman's endgame course werpt zijn vruchten af ;-)
Gerard begon goed maar gaandeweg de partij raakte zijn stukken overbelast wat hem uiteindelijk een stuk kostte (dreiging mat) en uiteindelijk de partij.
Rob had zijn handen vol aan zijn tegenstander die hij enkele malen met charme een remiseaanbod deed maar helaas bleef ze weigeren. Ze had uiteindelijk gelijk want ze won.
Casper speelde een mooie partij (kon ik aardig bijhouden want zat naast me). Ik heb verschillende paarden op de d-lijn zien verschijnen. Volgens mij stonden er op een gegeven moment 3 op een rij! Leuk was dat een van de paarden Casper na een vork een volle toren opleverde en uiteindelijk het punt.
Cees pakte deze week weer een punt (nu 2 uit 2) door overtuigend te winnen na een kwaliteit voorsprong en twee pionnen. Dat gaf hij niet meer af.
Rossend speelde met wit een mooie partij met een stevige toren op de C lijn en een mooie en sterke dubbelpion in het centrum. Rossend kwam echter in tijdnood en net als de vorige partij ging deze partij toch verloren terwijl hij beter stond. Ik heb Rossend gevraagd of hij af en toe niet een potje wil komen spelen intern, volgens mij zit er nog veel meer in de koker!
Zelf trof ik een pittige tegenstander. Hij speelde met zwart een soort van stonewall. Na zelf kort te hebben gerokeerd en mijn eigen koningstelling open te gooien met g4 ontstond er een leuke aanval. In tijdnood gaf hij een pionnetje af. Hij bood vervolgens remise aan maar na de winst van een tweede pion (dreiging met mat) ging hij door zijn tijd. Ikzelf zat ook al een tijdje onder de minuut dus spannend was het zeker.
Jammer: net verloren met 4,5-3,5.

Volgende keer tegen DD!

Gijs van Dongen

1 opmerking:

Sascha Ottenhof zei

Een prima verslag Gijs. Jammer van het resultaat, DD is wel te pakken hoor. Anders wordt het billen knijpen de laatste wedstrijden