donderdag 19 november 2015

Tweede team trots ten onder

Het viel niet mee om als teamleider van het 2e een opstelling te maken tegen promotie 5. Sascha en Gerard konden niet en eigenlijk ook Wim van der Kraats en ikzelf waren verhinderd.
Uiteindelijk heeft Wim zijn theater afgezegd en ik heb mijn afspraak ook anders geregeld. Vanuit het 3e team konden Ward en Ivo invallen, waarvoor dank. De gemiddelde team rating scheelde maar liefst 226 punten en ik, als teamleider, had er een hard hoofd in. Wat werd het echter spannend!
Rob gaf vooraf aan dat hij bord 4 wel wat aan de hoge kant vond. Ik was amper in het middenspel beland en Rob kwam zijn overwinning al melden. Ik was zo verdiept in mijn spel dat het hoe en wat mij is ontgaan. Het kan echter niets anders zijn dan een prachtige winnende combinatie? 0-1
Casper stond lastig en Ward was in de opening een stuk verloren maar verder zag het er spannend uit. Wim van de Kraats op bord 2 stond in een stelling waarin beide spelers niet bang waren voor scherp spel. Ik had er Fritz voor nodig gehad maar volgens Wim allemaal theorie?!
Wim Bergers speelde een degelijke partij en kwam wat later remise melden. 0,5-1,5
Ivo had een goede stelling opgebouwd maar verloor ergens in de partij veel materiaal. Ward vocht als een leeuw met een stuk minder maar zijn tegenstander speelde zijn voorsprong rustig en degelijk uit naar een overwinning. Zowel Ivo als Ward verloren hun partij. Mooie ervaring en zeker goed gestreden. 2 ,5 - 1,5
Casper stond ondertussen niet goed. Hij stond achter in materiaal en had een open/kapotte koningsstelling. Casper was zelf ook niet erg enthousiast over zijn stelling. Casper kwam nog redelijk terug maar hij ging door zijn tijd. Gelukkig kwam vervolgens Wim van der Kraats zijn fraaie overwinning melden. 3,5-2,5
Cees had eerder al gevraagd of hij remise kon aanbieden maar had dapper doorgespeeld. Uiteindelijk verzandde de partij toch in een remise. 4-3
Mijn tegenstander had gedurende de partij maar liefst 3 keer remise aangeboden maar in de partij had ik steeds het idee dat ik wat meer het initiatief had. In de afwikkeling van midden naar eindspel ruilde ik mijn 2 paarden voor een toren en 3 pionnen. Op Fritz werd mij hier een flink voordeel gegeven. In tijdnood (nog 2 minuten) miste ik het een en ander en berustte ik uiteindelijk toch in remise. 4,5-3,5
Een mooie avond waarin we onze huid duur hebben verkocht. Felicitaties naar onze tegenstanders.
We hebben nu wel twee keer verloren met 3,5-4,5. Mijn oproep is wel om daar geen gewoonte van te maken. Tegen het team Lierse 1 gaan we voor een overwinning!

Gijs van Dongen

1 opmerking:

Sascha zei

Beste Gijs,

Inderdaad jammer dat ik er niet bij kon zijn. De huid is duur verkocht deze avond. Het kampioenschap (als daar nog sprake van was) gaat niet meer lukken, maar handhaving moet toch wel lukken in deze klasse en met de teamleden.